Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

gemeenteraad openbaar

maandag 25 november 2024

20:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Jan Schouwaerts
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    01. OPENBAAR
  2. 2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de notulen en het verslag van de vorige zitting op 21 oktober 2024 goed te keuren.

  3. 3

    Gemeente Stabroek is aandeelhouder van de intergemeentelijke vereniging Pidpa. De gemeente ontving een uitnodiging voor de algemene vergadering op 25 november 2024. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van deze algemene vergadering goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente dienovereenkomstig vast te stellen.

  4. 4

    Gemeente Stabroek is aandeelhouder van de intergemeentelijke vereniging IGEAN dienstverlening. De gemeente ontving een uitnodiging voor de algemene vergadering op 27 november 2024. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van deze algemene vergadering goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente dienovereenkomstig vast te stellen.

  5. 5

    Gemeente Stabroek is aandeelhouder van de intergemeentelijke vereniging IGEAN milieu en veiligheid. De gemeente ontving een uitnodiging voor de algemene vergadering op 27 november 2024. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van deze algemene vergadering goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente dienovereenkomstig vast te stellen.

  6. 6

    Het bestuur ontving de budgetwijziging van kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Geboorte. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de budgetwijziging goed te keuren.

  7. 7

    Door de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Geboorte werd het budget ingediend voor het dienstjaar 2025. Het budget van de kerkfabriek gaat uit van een gemeentelijke toelage van 10.997,24 euro, wat voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het budget kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Geboorte 2025 goed te keuren.

  8. 8

    Door de kerkfabriek Sint Catharina werd het budget ingediend voor het dienstjaar 2025. Het budget van de kerkfabriek gaat uit van een gemeentelijke toelage van 13.187, 36 euro, wat voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het budget kerkfabriek Sint Catharina 2025 goed te keuren.

  9. 9

    Gemeente en OCMW Stabroek ontvingen op 5 november 2024 een schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur, betreffende de goedkeuring van de jaarrekening 2023. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hier kennis van te nemen.

  10. 10

    Het decreet lokaal bestuur verplicht elke gemeente en OCMW om bij het begin van een nieuwe legislatuur een meerjarenplan op te stellen. Dit meerjarenplan loopt van 2020 tot 2025. Daarnaast geldt dat het budget voor het boekjaar gelijk is aan de kredieten van hetzelfde jaar zoals dat in het meerjarenplan is opgenomen. Minstens één keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld.
    De aanpassing van het meerjarenplan voor het boekjaar 2025 ligt nu voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aangepast meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren en de kredieten voor het boekjaar 2025 deel gemeente vast te stellen.

  11. 11

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het retributiereglement voor administratieve prestaties slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit retributiereglement tot 31 december 2025.

  12. 12

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het reglement directe belasting op de verwerving van de zate der openbare wegen slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  13. 13

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het reglement indirecte belasting op de op openbaar domein gevestigde verkooppunten van friet om mee te nemen slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  14. 14

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het reglement indirecte belasting op de privéterrein gevestigde verkooppunten van friet om mee te nemen slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  15. 15

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het retributiereglement op de rouwkamer en aula slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit retributiereglement tot 31 december 2025.

  16. 16

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het reglement indirecte belasting op ontgravingen slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  17. 17

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het belastingreglement op afgifte van administratieve stukken burgerzaken slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  18. 18

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het belastingreglement op het begraven van het lijk of de as van personen vreemd aan de gemeente slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  19. 19

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het belastingreglement op leegstaande bedrijfsruimten slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  20. 20

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het belastingreglement op verwaarloosde bedrijfsruimten slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  21. 21

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het belastingreglement op de exploitatie van gevaarlijke, ongezonde en hinderlijke inrichting slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  22. 22

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het belastingreglement op het openen of veranderen van vergunningsplichtige hinderlijke inrichtingen slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  23. 23

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het reglement indirecte gemeentebelasting op het ophalen van sluikstorten slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  24. 24

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het belastingreglement op de niet afkoppeling van hemelwater slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  25. 25

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het belastingreglement op openbare dancings slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  26. 26

    De gemeente plant in 2025 een actualisering van alle belasting- en retributiereglementen. Zo heerst er uniformiteit voor alle reglementen, wat zorgt voor een efficiënte administratieve werking. Gezien het belastingreglement op private kringen slechts loopt tot 31 december 2024 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een verlenging van dit belastingreglement tot 31 december 2025.

  27. 27

    Het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen dient te worden aangepast. Wijzigingen in het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging dienen opgenomen te worden in het huishoudelijk reglement van de gemeente. De gemeente wenst verder de mogelijkheid tot begraven in een urnenbos respectievelijk in een heidelandschap te voorzien, ook dit dient geregeld te worden in het huishoudelijk reglement. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het gewijzigde huishoudelijk reglement begraafplaatsen goed te keuren.

  28. 28

    Werknemers moeten veilig en in goede gezondheid hun werk kunnen doen. De wetgever beschouwt een beeldschermbril in sommige gevallen als een noodzakelijk correctiemiddel. Dat verplicht de werkgever om in bepaalde situaties tussen te komen in de kosten. We hebben nood aan een procedure voor de aanvraag van dergelijk correctiemiddel. Het voorstel werd besproken met het comité voor preventie en bescherming op het werk.Aan de raad wordt voorgesteld het kader goed te keuren.

  29. 29

    Lantis beoogt de realisatie van een tijdelijke P+R met overdekte fietsstalling, op braakliggende terreinen gelegen te Stabroek aan Laageind ten noorden van de brug over de A12. Aan de gemeente wordt gevraagd taken van beheer en onderhoud van deze P&R op zich te nemen. Het Vlaams Gewest staat in voor beheer en onderhoud van de fietsenstalling en het fietspad. Deze afspraken werden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen Lantis (NV van publiek recht Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), het Vlaams Gewest en gemeente Stabroek. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

  30. 30

    Een omgevingsvergunningsaanvraag tot de heraanleg van de Parijseweg tussen de Krekelberg en de Witvenstraat (kenmerk 2024/00145), ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het rooilijnplan en wegentracé zoals voorzien in deze omgevingsvergunningsaanvraag goed te keuren.

  31. 31

    De gemeente wenst het gebouw gelegen te Hoevenen, Witvenstraat 55-57, voorheen in gebruik als bibliotheek en seniorenlokaal, te verkopen. Onderwijsinrichtingen Zusters der Christelijke Scholen Noord-Kempen, met zetel te Schoten, wensen dit gebouw aan te kopen voor de uitbreiding van de school Sint-Calasanz. Een ontwerpakte werd opgemaakt. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de ontwerpakte goed te keuren.

  32. 32

    Ingevolge de integratie van gemeente en OCMW op het vlak van beleidsvoering dienen de respectievelijke raden eerst elk hun deel van het meerjarenplan vast te stellen. Nadien is het de gemeenteraad die het geïntegreerde meerjarenplan moet goedkeuren.
    In de zittingen van gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van heden werden de aangepaste meerjarenplannen 2020-2025 en het budget 2025 ter goedkeuring voorgelegd aan de respectievelijke raden. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd het aangepast meerjarenplan 2020-2025 in zijn geheel - deel gemeente + OCMW - goed te keuren en het budget 2025 te bevestigen.

  33. 33

    De gemeenteraadsleden hebben de mogelijkheid om vragen te stellen.

  34. 34
    02. GEHEIME ZITTING
  35. 35

    De financieel directeur op proef werd geëvalueerd door een evaluatiecomité, bestaande uit de leden van het college en de voorzitter van de gemeenteraad. Het evaluatieresultaat wordt ter kennis gebracht van de gemeenteraad. De vaste aanstelling van de financieel directeur, op basis van dit evaluatieverslag, wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.