- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- D. Franssens
Agendapunten
-
101. OPENBARE ZITTING
-
2
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de notulen en het verslag van de vorige zitting op 26 mei 2025 goed te keuren.
-
3
De jaarrekening voor het jaar 2024 werd opgemaakt. De jaarrekening geeft een beeld van de financiële situatie van het bestuur op het einde van het jaar. Daarnaast bevat de jaarrekening ook een rapportering over de realisatie van het meerjarenplan - prioritaire acties. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de jaarrekening 2024, het deel dat betrekking heeft op de gemeente, vast te stellen.
-
4
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing. In elk van de 10 thema's van de Leidraad Organisatiebeheersing werden in het voorbije jaar verbeteracties uitgevoerd. Het jaarverslag geeft hiervan een overzicht. Aansluitend wordt gerapporteerd over de behandeling van de klachten. Aan de raad wordt gevraagd kennis van deze jaarverslagen te nemen.
-
5
De gemeente doet voor haar aankopen meer en meer een beroep op raamovereenkomsten. Deze aanpak is niet voorzien in het begrip Dagelijks bestuur. Ook voor kleine aankopen via raamovereenkomsten dient daarom de toetreding tot betreffende raamovereenkomst door de gemeenteraad te worden goedgekeurd. Dit werkt niet efficiënt. Voorstel om de regeling voor toetreding tot raamovereenkomsten op te nemen in het begrip dagelijks bestuur. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aangepast begrip dagelijks bestuur goed te keuren.
-
6
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur werd het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad geactualiseerd. De belangrijkste aanpassingen betreffen bepalingen over het fysiek, digitaal en hybride vergaderen, het gebruik van live-stream, de presentiegelden en de kostenvergoedingen en de tijdelijke vervangingen van leden van het Bijzonder comité voor de sociale dienst.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het huishoudelijk reglement goed te keuren. -
7
De gemeente wenst een overheidsopdrachtenprocedure te lopen voor het afsluiten van verzekeringsovereenkomsten. De procedure verloopt in 2 fases. De eerste fase omvat een oproep aan geïnteresseerde dienstverleners om een aanvraag tot deelname in te dienen. Hiervoor werd een selectieleidraad en een aanvraag tot deelname uitgewerkt. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze selectieleidraad met aanvraag tot deelname, voor “Het afsluiten van diverse verzekeringen voor lokaal bestuur Stabroek” met een duurtijd van 4 jaar met de mogelijkheid om éénmalig expliciet te verlengen met 1 jaar, via de mededingingsprocedure met onderhandeling, goed te keuren, alsook dat gemeente Stabroek hierbij tevens optreedt als aankoopcentrale voor OCMW Stabroek.
-
8
De gemeenteraad keurde in de zitting van 16 december 2025 het voorstel goed om een uitbater/koper voor de pastorie te zoeken middels een overheidsopdracht mededingingsprocedure met onderhandeling. Een aanvraag tot deelname werd ingediend door één kandidaat. Deze kandidaat diende vervolgens een offerte in. Na onderhandelingen werd een BAFO-offerte ingediend, die nu ter goedkeuring voorligt. Met deze offerte, die uitgaat van het renoveren van de pastorie, het vestigen van een sterke horecafunctie in de pastorie en de verkoop aan de gemeente van 2 naburige handelspanden, kan de gemeente haar ambitie realiseren om de dorpskern te versterken. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de BAFO-offerte in de gunningsfase en de gunning van de overheidsopdracht voor de renovatie, uitbating en verkoop van de pastorie gelegen te Stabroek, Kerkepad 9, goed te keuren.
-
9
Het vestigingsreglement op nachtwinkels, automatenschop en belwinkels van 27 augustus 2007 regelde de vergunningsverplichting, vestigingsvoorschriften en de uitbatingsvoorschriften voor deze winkels op het grondgebied. De gemeenteraad keurde in zitting van 26 mei 2025 wijzigingen aan het GAS-reglement goed, o.m. bepalingen over exploitatievergunningen voor nachtwinkels, automatenshop en belwinkels. Het oude reglement is bijgevolg overbodig geworden en kan worden opgeheven.
-
10
Fotogroep Look heeft sinds november 2024 een nieuwe huisvesting gekregen in lokaal Molenveld. Om het gebruik van dit lokaal te regelen werd een gebruiksovereenkomst opgesteld tussen de gemeente en de vereniging, waarin de duur, verantwoordelijkheden en afspraken over onderhoud en schade werden vastgelegd. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze gebruiksovereenkomst goed te keuren.
-
11
Na de stopzetting van de activiteiten van FC Polderster kwam het lokaal Molenveld vrij. Intussen namen reeds 2 verenigingen hun intrek in het lokaal. Voor een ordelijk en efficiënt gebruik van de beschikbare ruimten en gemeenschappelijke voorzieningen werd een huishoudelijk reglement opgesteld, met afspraken over rechten, plichten en gedragsregels. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement Molenveld goed te keuren.
-
12
De gemeente wenst een beelddatabank op te bouwen met auteursrechtvrije foto's en video's van gemeentelijke activiteiten en inwoners, en vond in fotogroep Look een partner om dit te realiseren. Een samenwerkingsovereenkomst werd opgemaakt. De beelden worden kosteloos ter beschikking gesteld aan het bestuur voor publicaties en promotie. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst met fotogroep Look goed te keuren.
-
13
Voor elke basisschool dient het schoolbestuur een schoolreglement op te stellen waarin de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen worden geregeld. Het huidige schoolreglement “gewoon basisonderwijs” (inclusief de infobrochure), dat goedgekeurd werd op 24 juni 2024, is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aangepaste reglement juni 2025 goed te keuren.
-
14
De gemeente wenst ICT deskapparatuur aan te kopen via de raamovereenkomst van het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid en de stad Brugge. Daartoe dient de gemeente toe te treden tot de raamovereenkomst "Leveren van ICT deskapparatuur" van de aankoopcentrale van het Agentschap Facilitair Bedrijf en de stad Brugge. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toetreding goed te keuren.
-
15
Bij het begin van een nieuwe legislatuur worden de gemeentelijke adviesraden opnieuw samengesteld. Op de vergadering van de Noord-Zuidraad van 5 februari 2025 werd de nieuwe samenstelling van de Noord-Zuidraad voor deze legislatuur vastgelegd. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de samenstelling van de Noord-Zuidraad.
-
16
Het Lokaal Overleg Kinderopvang, hierna genoemd LOK, is een gemeentelijk adviesorgaan dat als opdracht heeft de lokale noden en behoeften inzake kinderopvang in kaart te brengen en hierover te adviseren. Een actualisering van de statuten ligt voor, met een verdere uitwerking van opdracht, samenstelling en lidmaatschap van het LOK, verduidelijkingen van de opdracht van de voorzitter en de secretaris, en toevoegingen betreffende de werkgroep BOA en de jaarlijkse organisatie van een open forum. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze statuten goed te keuren.
-
17
Bij het begin van een nieuwe legislatuur moeten de lokale besturen nieuwe vertegenwoordigers aanduiden voor de verschillende organen van de samenwerkingsverbanden waarvan het lokaal bestuur deel uitmaakt. Gemeente Stabroek neemt deel aan de EVA vzw Gymhal De Rekke. De gemeenteraad dient nog de leden voor het bestuursorgaan aan te stellen. Verder ontving de gemeente een uitnodiging voor de algemene vergadering op 25 juni 2025. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de agenda van deze algemene vergadering goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordigers van de gemeente dienovereenkomstig vast te stellen.
-
18
Bij het begin van een nieuwe legislatuur moeten de lokale besturen nieuwe vertegenwoordigers aanduiden voor de verschillende organen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan het lokaal bestuur deel uitmaakt. Het gemeentebestuur maakt deel uit van Gemeentelijke Holding nv in vereffening en ontving een uitnodiging voor de algemene vergadering op 25 juni 2025. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de dagorde goed te keuren en een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene
-
19
Gemeente Stabroek is aandeelhouder van de intergemeentelijke vereniging Pidpa. De gemeente ontving een uitnodiging voor de algemene vergadering op 27 juni 2025. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van deze algemene vergadering goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente dienovereenkomstig vast te stellen.
-
21
De gemeenteraadsleden hebben de mogelijkheid om vragen te stellen.