Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

gemeenteraad openbaar

maandag 25 januari 2021

20:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Jan Schouwaerts

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    01. OPENBARE ZITTING
  2. 2

    Op 15 januari 2021 vaardigde de burgemeester een besluit uit betreffende de organisatie van de
    zittingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn en van de
    gemeenteraadscommissies van januari en februari 2021, in het kader van de federale
    maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID 19 te beperken. Aan de raad wordt gevraagd dit besluit te bekrachtigen.

  3. 3

    Aan de raad wordt gevraagd het verslag van de vorige zitting, d.d. 14 december 2020, goed te keuren.

  4. 4

    Door de kerkfabriek Sint Catharina Stabroek wordt het budget ingediend voor het dienstjaar 2021. Gezien dit budget uitgaat van een toelage vanwege de gemeente die hoger ligt dan in het MJP van de gemeente dient de gemeenteraad het budget 2021 van de Kerkfabriek Sint Catharina Stabroek goed te keuren.

  5. 5

    Door de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Geboorte Hoevenen wordt het budget ingediend voor het dienstjaar 2021. De gemeenteraad dient hiervan kennis te nemen.

  6. 6

    De gemeente ontving een schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de jaarrekening 2019. De jaarrekening werd goedgekeurd zonder opmerkingen. De gemeenteraad dient hiervan kennis te nemen.

  7. 7

    De gemeente ontving een schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende het belastingreglement verwaarlozing van woningen en gebouwen. Het reglement dient op verschillende punten te worden aangepast. De gemeenteraad dient hiervan kennis te nemen.

  8. 8

    Het belastingreglement op leegstand van gebouwen en woningen dient te worden gewijzigd. Enkele administratieve fouten worden met deze herziening rechtgezet, de bedragen worden geactualiseerd en er wordt ingezet op uniformiteit met de andere belastingreglementen. De gemeenteraad dient deze wijziging van het belastingreglement goed te keuren.

  9. 9

    Het belastingreglement op verwaarloosde bedrijfsruimten dient te worden gewijzigd. Enkele administratieve fouten worden met deze herziening rechtgezet, de bedragen worden geactualiseerd en er wordt ingezet op uniformiteit met de andere belastingreglementen. De gemeenteraad dient deze wijziging van het belastingreglement goed te keuren.

  10. 10

    Het belastingreglement op verwaarlozing van woningen en gebouwen dient te worden gewijzigd. Enkele administratieve fouten worden met deze herziening rechtgezet, de bedragen worden geactualiseerd en er wordt ingezet op uniformiteit met de andere belastingreglementen. De gemeenteraad dient deze wijziging van het belastingreglement goed te keuren.

  11. 11

    Het belastingreglement op de ongeschikte en onbewoonbaar verklaarde woningen dient te worden gewijzigd. Enkele administratieve fouten worden met deze herziening rechtgezet, de bedragen worden geactualiseerd en er wordt ingezet op uniformiteit met de andere belastingreglementen. De gemeenteraad dient deze wijziging van het belastingreglement goed te keuren.

  12. 12

    Het belastingreglement op tweede verblijven dient te worden gewijzigd. Enkele administratieve fouten worden met deze herziening rechtgezet, de bedragen worden geactualiseerd en er wordt ingezet op uniformiteit met de andere belastingreglementen. De gemeenteraad dient deze wijziging van het belastingreglement goed te keuren.

  13. 13

    Het belastingreglement op aanplakborden voor publiciteitsdoeleinden dient te worden gewijzigd. Enkele administratieve fouten worden met deze herziening rechtgezet, de bedragen worden geactualiseerd en er wordt ingezet op uniformiteit met de andere belastingreglementen. De gemeenteraad dient deze wijziging van het belastingreglement goed te keuren.

  14. 14

    Het belastingreglement op onafgewerkte constructies dient te worden gewijzigd. Enkele administratieve fouten worden met deze herziening rechtgezet, de bedragen worden geactualiseerd en er wordt ingezet op uniformiteit met de andere belastingreglementen. De gemeenteraad dient deze wijziging van het belastingreglement goed te keuren.

  15. 15

    Het belastingreglement op niet-bebouwde percelen en niet-bebouwde gronden dient te worden gewijzigd. Enkele administratieve fouten worden met deze herziening rechtgezet, de bedragen worden geactualiseerd en er wordt ingezet op uniformiteit met de andere belastingreglementen. De gemeenteraad dient deze wijziging van het belastingreglement goed te keuren.

  16. 16

    Het belastingreglement op leegstaande bedrijfsruimten dient te worden gewijzigd. Enkele administratieve fouten worden met deze herziening rechtgezet, de bedragen worden geactualiseerd en er wordt ingezet op uniformiteit met de andere belastingreglementen. De gemeenteraad dient deze wijziging van het belastingreglement goed te keuren.

  17. 17

    Het belastingreglement op afgifte van taxivergunningen en taxistandplaatsen dient te worden gewijzigd. Enkele administratieve fouten worden met deze herziening rechtgezet, de bedragen worden geactualiseerd en er wordt ingezet op uniformiteit met de andere belastingreglementen. De gemeenteraad dient deze wijziging van het belastingreglement goed te keuren.

  18. 18

    België wordt geconfronteerd met een uitbraak van het coronavirus COVID 19, wat een ernstige bedreiging vormt voor de volksgezondheid. Om de verdere verspreiding van dit virus te beperken werden maatregelen genomen met het oog op het vermijden van het fysiek contact tussen mensen. Activiteiten en evenementen zijn verboden. De gemeente wenst huurders van gemeentelijke lokalen, accommodaties en materialen tegemoet te komen, nu hun activiteiten werden opgeschort, door de annulering van de reservatie van de infrastructuur kosteloos te aanvaarden en een vermindering te voorzien voor de vaste huur. Hiertoe dient het retributiereglement tijdelijk gebruik gemeentelijke lokalen, sportinfrastructuur en feestmaterialen te worden aangepast. Aan de raad wordt gevraagd dit goed te keuren.

  19. 19

    België wordt geconfronteerd met een uitbraak van het coronavirus COVID 19, wat een ernstige bedreiging vormt voor de volksgezondheid. Om de verdere verspreiding van dit virus te beperken werden maatregelen genomen met het oog op het vermijden van het fysiek contact tussen mensen. Ambulante handel en markten zijn momenteel enkel toegelaten voor essentiële goederen. Kermissen, jaarmarkten, brocante markten, rommelmarkten, kerstmarkten en winterdorpen zijn op dit moment verboden. Om de marktkramers en kermisuitbaters te ondersteunen wordt voorgesteld het retributiereglement plaatsrechten voor evenementen, markten en kermissen op te schorten tot 30 juni 2021. Aan de raad wordt gevraagd dit goed te keuren.

  20. 20

    Wegens wijzigingen m.b.t. het aanbieden van asbest- en pmd-afval dient het retributiereglement voor het recyclagepark en de selectieve inzameling van huisvuil en gft te worden aangepast: asbestcement mag enkel nog verpakt worden aangeboden en pmd kan niet alleen in zakken van 60 l. maar ook van 30 l. worden aangeboden. Aan de raad wordt gevraagd dit gewijzigde reglement goed te keuren.

  21. 21

    In 2021 dient de schoolraad van GBS De Rekke opnieuw te worden samengesteld. Voor het aanduiden van de geleding van het personeel dienen verkiezingen te worden gehouden. Het verkiezingsreglement dient te worden aangepast. Aan de raad wordt gevraagd dit verkiezingsreglement goed te keuren.

  22. 22

    Omwille van de overschakeling naar een nieuwe software bij de dienst voor onthaalouders dienen afspraken tussen de gemeente en ouders te worden gewijzigd, en dus ook het huishoudelijk reglement waarin deze wijzigingen zijn vastgelegd. Tevens wordt er, n.a.v. de coronapandemie, een vorm van gerechtvaardigde afwezigheid toegevoegd. Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het gewijzigde reglement.

  23. 23

    De Vlaamse overheid voorziet voor de gemeente Stabroek voor de komende jaren in 8 bijkomende plaatsen kinderopvang baby’s en peuters met subsidie inkomenstarief (trap 2A). Het bestuur kan als regisseur kinderopvang een advies formuleren betreffende de aanvragen die worden ingediend op haar grondgebied. Hiertoe dienen vooraf de beoordelingscriteria en –procedure te worden vastgelegd. Een voorstel werd uitgewerkt. Aan de raad wordt gevraagd dit goed te keuren.

  24. 24

    Gemeente Stabroek wenst in te gaan op de vraag van de Vlaamse overheid om een complementair engagement op te nemen in het kader van de bestrijding van de corona-pandemie. Hiertoe dient een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden met het Agentschap Zorg en Gezondheid. Aan de raad wordt gevraagd deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

  25. 25

    Lokaal bestuur Stabroek wenst op een meer efficiënte en effectieve manier de problematiek van het intrafamiliaal geweld aan te pakken en hiertoe deel te nemen aan een project samen met de gemeenten Brasschaat, Kapellen, Kalmthout, Essen en Wuustwezel alsook het FJC Veilig Thuis Antwerpen en CAW Antwerpen. Aan de raad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota van dit project goed te keuren.

  26. 26

    Gemeente Stabroek wenst deel te nemen aan een project van IGEAN dienstverlening tot actualisering van de kadastrale inkomens van woningen op haar grondgebied. Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de deelname aan dit project, de intergemeentelijke aanwijzend schatter van IGEAN aan te stellen als aanwijzend schatter van de gemeente en met de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst ter zake.