Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

gemeenteraad openbaar

maandag 27 februari 2023

20:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Jan Schouwaerts

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    01. OPENBARE ZITTING
  2. 2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de notulen en het verslag van de vorige zitting op 23 januari 2023 goed te keuren.

  3. 3

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het budget 2023 van Kerkfabriek Sint Catharina goed te keuren.

  4. 4

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het budget 2023 van de Kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Geboorte goed te keuren.

  5. 5

    Op 22 januari 2018 werd het retributiereglement waarborgen en kosten omgevingsvergunningen en attesten goedgekeurd door de gemeenteraad. Een aanpassing van het reglement ligt nu voor. Naast de aanpassing in functie van de indexevolutie kan worden vastgesteld dat het niveau van de huidige tariefstructuur te ver afwijkt van de kosten die de aflevering van de documenten voor het bestuur genereert. Daarom worden de aangerekende tarieven meer in lijn gebracht van de interne kostprijs.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepaste retributiereglement op waarborgen en kosten omgevingsvergunningen en attesten goed te keuren.

  6. 6

    Bijkomende woongelegenheden doen diverse kosten ontstaan voor de gemeente, onder meer op vlak van nutsvoorzieningen, aanleg en onderhoud van openbare ruimten, sociale en culturele voorzieningen, handhaving en controle van de openbare rust, veiligheid en gezondheid,... Dit is bij uitstek het geval voor projecten waarbij meerdere woongelegenheden tegelijkertijd gerealiseerd (kunnen) worden. Een voorstel ligt voor om bij de bijkomende creatie van kavels en/of woon- en verblijfsgelegenheden een belasting te heffen. De belasting beoogt een bijdrage aan de gemeenschap en viseert ruimtelijke bouwprojecten met een winstoogmerk.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het belastingreglement op de omgevingsvergunningen voor bijkomende kavels en/of woongelegenheden goed te keuren.

  7. 7

    De gemeente stelt vast dat het aantal bankkantoren en bankautomaten in de gemeente daalt. Het is evenwel belangrijk om de dienstverlening van de banken maximaal te behouden. Om deze reden wordt voorgesteld om de belasting op bank - en financieringsinstellingen vanaf het dienstjaar 2023 in te trekken. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan om deze belasting met ingang van 1 januari 2023 niet meer te heffen en bijgevolg het bestaande belastingreglement op bank- en financieringsinstellingen in te trekken.

  8. 8

    Met het oog op het uitbouwen van een kwaliteitsvol en duurzaam archiefbeheer beslisten de gemeenten Brasschaat, Essen, Kalmthout, Schoten, Stabroek en Wijnegem in 2019 een gezamenlijke archiefdienst op te richten. Het jaarverslag Intergemeentelijk Archiefbeheer 2022 brengt verslag uit van de werking in 2022. Aan de raad wordt gevraagd hier kennis van te nemen.

  9. 9

    Het algemeen nood- en interventieplan van gemeente Stabroek werd geactualiseerd. Aan de raad wordt gevraagd hier kennis van te nemen zodat dit ter goedkeuring kan worden overgemaakt aan de provinciegouverneur.
    Het is nodig een nieuwe noodplanambtenaar voor de gemeente aan te duiden. De heer Ruben Daelemans, bij het bestuur reeds in dienst als milieuambtenaar, wordt hiervoor voorgedragen. Aan de raad wordt gevraagd zijn aanstelling goed te keuren.

  10. 10

    In het verlengde van de actualisering van het algemeen nood- en interventieplan werd ook het Monodisciplinair interventieplan crisiscommunicatie geactualiseerd. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het interventieplan voor gemeentelijke crisiscommunicatie goed te keuren.

  11. 11

    Op 25 oktober 2021 en 28 november 2022 keurde de gemeenteraad het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 goed. Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet jaarlijks een inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de rapportering over 2022.

  12. 12

    Gemeente Stabroek plant de aankoop van een duurzaam voertuig. Om deze reden is het interessant om aan te sluiten bij de aankoopcentrale van IGEMO. IGEMO heeft een groepsaankoop aangaande “duurzame voertuigen” gevoerd. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Hiertoe is het nodig toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IGEMO.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IGEMO betreffende "duurzame voertuigen" goed te keuren.

  13. 13

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Koen De Raeymaecker, houdende kosteloze grondafstand van 4 percelen in de wegenis Burgemeester Hermanslaan, eigendom van De Ideale Woning en Arro, goed te keuren. Deze afstand geschiedt in uitvoering van de voorwaarden opgelegd in de omgevingsvergunning nr.2013/00040.

  14. 14

    In het kader van het nieuwe decreet over leersteun dient gemeente Stabroek voor GBS De Rekke aan te sluiten bij een leersteuncentrum. Het college van burgemeester en schepenen besliste, op advies van de school, om aan te sluiten bij leersteuncentrum Voorkempen/Noord-Antwerpen, Vokan. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de beslissing van het college betreffende de aansluiting bij leersteuncentrum Vokan te bekrachtigen, vanaf schooljaar 2023-2024.

  15. 15

    De gemeenteraadsleden hebben de mogelijkheid om vragen te stellen.