Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

gemeenteraad openbaar

zitting 1

maandag 26 juni 2023

20:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Jan Schouwaerts

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    01. OPENBARE ZITTING
  2. 2

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de notulen en het verslag van de vorige zitting op 22 mei 2023 goed te keuren.

  3. 3

    Aan de raad wordt gevraagd om de jaarrekening 2022, het deel dat betrekking heeft op de gemeente, vast te stellen. De jaarrekening geeft een beeld van de financiële situatie van het bestuur op het einde van het jaar 2022. Daarnaast bevat de jaarrekening ook een rapportering door het college van burgemeester en schepenen over de realisatie van het meerjarenplan – prioritaire acties.

  4. 4

    Bij het begin van de legislatuur werd een meerjarenplan 2020-2025 opgesteld. Om te kunnen inspelen op de wijzigende omstandigheden zijn tussentijdse bijsturingen van het budget noodzakelijk. Zo blijft het meerjarenplan aangepast aan de realiteit. Een nieuwe aanpassing ligt voor. Aan de raad wordt gevraagd om de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - deel gemeente vast te stellen.

  5. 5

    Aan de raad dient jaarlijks gerapporteerd te worden over de organisatiebeheersing en over de klachten ingediend tegen de gemeente. De rapporten voor 2022 werden opgemaakt. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hier kennis van te nemen.

  6. 6

    In de zitting van 24 april 2023 keurde de gemeenteraad de statutenwijziging van de CVBA De Ideale Woning naar de nieuwe rechtsvorm en naam, namelijk BV Thuisrand goed. De gemeente ontving een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van De Ideale Woning op 28 juni 2023. In dit kader dient de gemeenteraad een beslissing te nemen over de partiële splitsing van De Ideale Woning en het mandaat van de vertegenwoordiger in de buitengewone algemene vergadering dienovereenkomstig vast te stellen. Tevens kan zij een kandidaat-bestuurder voordragen voor het bestuursorgaan van BV Thuisrand.

  7. 7

    De gemeente is aandeelhouder van De Ideale Woning. De gemeente ontving een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van De Ideale Woning op 28 juli 2023. In dit kader dient de gemeenteraad een beslissing te nemen over de partiële splitsing van De Ideale Woning en het mandaat van de vertegenwoordiger in de buitengewone algemene vergadering dienovereenkomstig vast te stellen.

  8. 8

    In de zitting van 24 april 2023 keurde de gemeenteraad de fusie door overneming van de Sociale Bouw en Kredietmaatschappij ARRO door Woonhaven Antwerpen goed. De gemeente ontving een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Woonhaven Antwerpen op 28 juni 2023. In dit kader dient de gemeenteraad een beslissing te nemen over de partiële splitsing van Woonhaven en het mandaat van de vertegenwoordiger in de buitengewone algemene vergadering dienovereenkomstig vast te stellen. Tevens kan zij een bestuurder voordragen voor het bestuursorgaan van Woonhaven Antwerpen.

  9. 9

    In de zitting van 24 april 2023 keurde de gemeenteraad de fusie door overneming van de Sociale Bouw en Kredietmaatschappij ARRO door Woonhaven Antwerpen goed. De gemeente ontving een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Woonhaven Antwerpen op 28 juli 2023. In dit kader dient de gemeenteraad een beslissing te nemen over de partiële splitsing van Woonhaven en het mandaat van de vertegenwoordiger in de buitengewone algemene vergadering dienovereenkomstig vast te stellen.

  10. 10

    Gemeente Stabroek neemt deel aan de vzw gymhal de Rekke. De gemeente ontving een uitnodiging voor de algemene vergadering op 27 juni 2023. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van deze algemene vergadering goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordigers van de gemeente dienovereenkomstig vast te stellen.

  11. 11

    Voor elke basisschool dient het schoolbestuur een schoolreglement op te stellen waarin de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen wordt geregeld. Anderzijds worden meer specifieke afspraken door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure. Beide documenten worden bij elke inschrijving van een leerling ter beschikking gesteld aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
    Het huidige schoolreglement “gewoon basisonderwijs” (inclusief de infobrochure), dat goedgekeurd werd op 27 juni 2022, is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.
    De raad wordt gevraagd om het aangepast schoolreglement goed te keuren.

  12. 12

    Het arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisschool de Rekke werd op 30 december 2013 goedgekeurd door de raad. De laatste wijziging werd door de raad goedgekeurd in de zitting van 27 juni 2022.
    Ingevolge cao XII en cao V BE moet de gemeentelijke basisschool op uiterlijk 1 september 2023 een afsprakennota “deconnectie” als bijlage hebben gehecht aan het arbeidsreglement.
    De raad wordt gevraagd om de bijlage “deconnectie” aan het arbeidsreglement voor GBS De Rekke goed te keuren.

  13. 13

    In zitting van 22 mei ging de gemeenteraad akkoord om de huurovereenkomst met WZC Aalmoezenier Cuypers voor de accommodatie van de groepsopvang voor baby’s en peuters De Cruypers verder te zetten, na de nieuw ontstane situatie na overstap van de onthaalouders naar Ferm Kinderopvang vzw. Via een addendum bij de huurovereenkomst tussen het WZC Aalmoezenier Cuypers en de gemeente dient de nieuwe situatie nu juridisch geregulariseerd te worden. Aan de raad wordt gevraagd om het addendum goed te keuren.

  14. 14

    Ingevolge KB van 19 december 2014 tot vastlegging van de organisatie van de brandpreventie in de hulpverleningszones werd het actieplan risicobeheersing opgenomen in het meerjarenbeleidsplan. Het actieplan risicobeheersing werd op de zoneraad van 3 maart 2013 van Brandweer Zone Rand voorgelegd. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een advies uit te brengen over dit actieplan.

  15. 15

    In het gemeentelijke politiereglement zijn ook de gemeentelijke administratieve sancties opgenomen. Deze worden opgelegd door een sanctionerend ambtenaar. Gemeente Stabroek heeft dit uitgegeven aan IGEAN milieu & veiligheid. Binnen IGEAN werd een nieuwe sanctionerend ambtenaar in dienst genomen. Aan de raad wordt gevraagd om de aanstelling van de extra sanctionerend ambtenaar goed te keuren en de aanstelling van de andere sanctionerende ambtenaren te (her)bevestigen.

  16. 16

    De Vlaamse Regering voorziet voor dit en volgend jaar extra subsidies om de lokale besturen te stimuleren mee de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Gemeenten kunnen participeren door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1, dit is het vervolg op het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0. De gemeenteraad keurde de deelname aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 van de Vlaamse Overheid voor Stabroek goed.

  17. 17

    De verbindingsweg voor trage weggebruikers tussen Plaastraat en Molenstraat/Molenweg, langsheen het Buynderbos dient een naam te krijgen. N.a.v. het advies van de cultuurraad van 2 mei 2023 stelt het college van burgemeester en schepenen als straatnaam "Buynderpad" voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze straatnaam voorlopig te aanvaarden.

  18. 18

    Na de voltooiing van de werken aan ontmoetingscentrum Schoem verhuizen het bibliotheekfiliaal en het seniorenlokaal van de Witvenstraat naar deze locatie. De gemeente wenst het gebouw te verkopen. Het gebouw kan verkocht worden aan VZW onderwijsinrichtingen van de Zusters der Christelijke Scholen Noord-Kempen, met het oog op een toekomstige uitbreiding van de school Sint-Calasanz aan de Hoge Weg te Hoevenen. Om dit mogelijk te maken, dient er een desaffactatie te gebeuren van het stuk grond met het bibliotheekgebouw. Aan de raad wordt gevraagd om de geplande afsplitsing van een deel van het openbaar domein met bibliotheekgebouw goed te keuren.

  19. 19

    Een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, gelegen Pauwelsdreef-Akkerstraat, met de aanleg van een nieuwe wegenis en openbaar domein is ingediend. De aanvraag betreft het verkavelen van gronden in 26 loten voor eengezinswoningen, 3 loten voor 3 vrijstaande meergezinswoningen per lot en de aanleg van een nieuwe wegenis, publieke groenzone en voet- en fietsverbindingen. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het rooilijnplan en het tracé der wegen goed te keuren.

  20. 20

    De gemeenteraadsleden hebben de mogelijkheid om vragen te stellen.