- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- D. Franssens
Uitzending
Agendapunten
-
101. OPENBARE ZITTING
-
2
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de notulen en het verslag van de vorige zitting op 24 november 2025 goed te keuren.
-
3
Bij het begin van de vorige legislatuur werd een meerjarenplan opgesteld, die loopt tot en met het eerste jaar van de huidige legislatuur (periode 2020-2025). Om te kunnen inspelen op de wijzigende omstandigheden zijn tussentijdse bijsturingen van het budget noodzakelijk. Zo blijft het meerjarenplan aangepast aan de realiteit. Een nieuwe aanpassing ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - deel gemeente vast te stellen.
-
4
Bij het begin van de vorige legislatuur werd een meerjarenplan opgesteld, die loopt tot en met het eerste jaar van de huidige legislatuur (periode 2020-2025). Om te kunnen inspelen op de wijzigende omstandigheden zijn tussentijdse bijsturingen van het budget noodzakelijk. Zo blijft het meerjarenplan aangepast aan de realiteit. Een nieuwe aanpassing ligt voor. De gemeenteraad stelde de nieuwe aanpassing van het meerjarenplan deel gemeente vast, de raad voor maatschappelijk welzijn het deel OCMW. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - deel gemeente en OCMW vast te stellen.
-
5
Het decreet lokaal bestuur verplicht elke gemeente en OCMW om bij het begin van een nieuwe legislatuur een geïntegreerd meerjarenplan op te stellen. Dat meerjarenplan omvat de periode vanaf het tweede jaar van een legislatuur tot en met het eerste jaar van de volgende legislatuur.
Door het college van burgemeester en schepenen wordt een voorstel van meerjarenplan voor de periode 2026-2031 voorgelegd. Het komt de raad toe het meerjarenplan met inbegrip van de kredieten goed te keuren. Ingevolge de integratie van gemeente en OCMW op het vlak van beleidsvoering dienen de respectievelijke raden eerst elk hun deel van het meerjarenplan vast te stellen. Nadien is het de gemeenteraad die het geïntegreerde meerjarenplan moet goedkeuren.
Aan de gemeenteraad wordt thans het ontwerpmeerjarenplan 2026-2031 - deel gemeente voorgelegd. -
6
Het decreet lokaal bestuur verplicht elke gemeente en OCMW om bij het begin van een nieuwe legislatuur een geïntegreerd meerjarenplan op te stellen. Dat meerjarenplan omvat de periode vanaf het tweede jaar van een legislatuur tot en met het eerste jaar van de volgende legislatuur.
Door het college van burgemeester en schepenen wordt een voorstel van meerjarenplan voor de periode 2026-2031 voorgelegd. Het komt de raad toe het meerjarenplan met inbegrip van de kredieten goed te keuren. Ingevolge de integratie van gemeente en OCMW op het vlak van beleidsvoering dienen de respectievelijke raden eerst elk hun deel van het meerjarenplan vast te stellen. Nadien is het de gemeenteraad die het geïntegreerde meerjarenplan moet goedkeuren.
De gemeenteraad stelde het meerjarenplan 2026-2031 - deel gemeente vast, de raad voor maatschappelijk welzijn het deel OCMW. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het meerjarenplan 2026-2031 - deel gemeente en OCMW goed te keuren. -
7
De gemeente behoort tot de Politiezone Noord. De politieraad heeft het budget dienstjaar 2026 van de Politiezone Noord goedgekeurd. Daarin is een dotatie van 1.908.630,00 euro vanwege de gemeente Stabroek ingeschreven. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de gemeentelijke bijdrage 2026 aan de Politiezone Noord goed te keuren.
-
8
Gemeente Stabroek vestigt een aanvullende belasting op de basispersonenbelasting. De aanvullende gemeentebelasting wordt voor het aanslagjaar 2026 vastgesteld op 7,3 % van de totale personenbelasting die verschuldigd is voor hetzelfde aanslagjaar. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting voor 2026 goed te keuren.
-
9
Sinds 2018 heft gemeente Stabroek 755 gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing. Voor het aanslagjaar 2026 wordt voorgesteld dit te behouden en aldus in 2026 ook 755 gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing te heffen. De raad dient het reglement gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2026 vast te stellen.
-
10
Het merendeel van de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen hadden een geldigheid tot en met 31 december 2025, waaronder het belastingreglement op de leegstaande woningen en gebouwen en onafgewerkte constructies. Een geactualiseerd reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het belastingreglement op leegstaande woningen en gebouwen goed te keuren vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
-
11
Het merendeel van de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen hadden een geldigheid tot en met 31 december 2025, ook zo het reglement betreffende de registratie en belasting op verwaarlozing van woningen en gebouwen. Een geactualiseerd reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement omtrent de registratie en belasting op verwaarloosde gebouwen, woningen of terreinen goed te keuren.
-
12
Het merendeel van de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen hadden een geldigheid tot en met 31 december 2025, ook zo het belastingreglement op tweede verblijven. Een geactualiseerd reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het belastingreglement op tweede verblijven met ingang vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 goed te keuren.
-
13
Het merendeel van de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen hadden een geldigheid tot en met 31 december 2025, waaronder het belastingreglement op de niet-bebouwde percelen in een niet-vervallen verkaveling en op niet-bebouwde gronden. Een geactualiseerd reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het belastingreglement op onbebouwde gronden en percelen vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 goed te keuren.
-
14
Het merendeel van de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen hadden een geldigheid tot en met 31 december 2025, waaronder het belastingreglement op aanplakborden voor publiciteitsdoeleinden. Een geactualiseerd reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het belastingreglement op reclameborden goed te keuren vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
-
15
Het huidig belastingreglement op omgevingsvergunningen voor bijkomende kavels en/of woongelegenheden nadert het einde van haar geldigheidsduur, namelijk 31 december 2025. Een geactualiseerd reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het belastingreglement op omgevingsvergunningen voor bijkomende kavels en/of woongelegenheden goed te keuren, met ingang vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
-
16
De gemeenteraad acht het aangewezen om een retributie in te voeren met betrekking tot de dienstverlening zoals omschreven in het retributiereglement waarborgen en kosten omgevingsvergunningen en attesten. Een geactualiseerd retributiereglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement waarborgen en kosten omgevingsvergunningen en attesten goed te keuren, met ingang vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
-
17
Het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken en administratieve
prestaties nadert het einde van haar geldigheid, namelijk 31 december 2025. Een geactualiseerd
reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement op
administratieve stukken en prestaties burgerzaken goed te keuren. -
18
Het retributiereglement tot het bekomen van een graf-, columbarium- of urnenveldconcessie nadert
het einde van haar geldigheid, namelijk 31 december 2025. Een geactualiseerd reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement tot het bekomen van
een graf-, columbarium- of urnenveldconcessie goed te keuren vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. -
19
Het merendeel van de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen hadden een geldigheid tot
en met 31 december 2025, ook zo het retributiereglement op het begraven van het stoffelijk
overschot of de as van personen vreemd aan de gemeente. Een geactualiseerd reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement op het begraven van
het stoffelijk overschot of de as van personen vreemd aan de gemeente goed te keuren vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. -
20
Het merendeel van de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen hadden een geldigheid tot
en met 31 december 2025, ook zo het retributiereglement op de ontgravingen. Een geactualiseerd reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement op de ontgravingen goed te keuren vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. -
21
Het merendeel van de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen hadden een geldigheid tot
en met 31 december 2025, waaronder het retributiereglement voor het gebruik van de aula. Een geactualiseerd reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement op het gebruik van de aula goed te keuren vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. -
22
Het merendeel van de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen hadden een geldigheid tot en met 31 december 2025, ook zo de indirecte belasting op het ophalen van sluikstorten. Een geactualiseerd reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan het retributiereglement op het ophalen van sluikstort, met ingang vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
-
23
Het huidige belastingreglement op de exploitatie van gevaarlijke, ongezonde en hinderlijke
inrichtingen nadert het einde van haar geldigheid, namelijk 31 december 2025. Een geactualiseerd
reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het belastingreglement op de exploitatie
van gevaarlijke, ongezonde en hinderlijke inrichtingen goed te keuren, met ingang vanaf 1 januari
2026 tot en met 31 december 2031. -
24
Het belastingreglement op de niet afkoppeling van hemelwater nadert het einde van haar geldigheid, namelijk 31 december 2025. Een geactualiseerd reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het belastingreglement op het niet (conform) afkoppelen van hemelwater goed te keuren.
-
25
Het merendeel van de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen hadden een geldigheid tot en met 31 december 2025, ook zo het retributiereglement inname openbaar domein. Een geactualiseerd reglement ligt voor. Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd van het retributiereglement inname openbaar domein met ingang vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
-
26
Gemeente Stabroek wordt, zoals andere lokale besturen, geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. Deze werkzaamheden hebben een impact hebben op het openbaar domein. Dit houdt tevens een veiligheidsrisico in, in het bijzonder voor de zwakke weggebruiker. Om de inname van het openbaar domein en de hinder door deze werken aan nutsvoorzieningen te beperken werd een retributiereglement opgemaakt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement voor werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk of openbaar domein 2026 – 2028 goed te keuren. -
27
Het merendeel van de gemeentelijke belasting- en retributiereglementen hadden een geldigheid tot en met 31 december 2025, waaronder het belastingreglement voor ongeschikt en onbewoonbare woningen. Bij de evaluatie van dit belastingreglement bleek de administratieve last hoog in verhouding tot de opbrengsten. Een heffing van een belasting op ongeschikt en onbewoonbare woningen (als ook het grotendeel van de administratieve procedure) kan ook via de Vlaamse overheid verlopen, mits vervulling van enkele voorwaarden. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de overheveling van de gemeentelijke belasting op ongeschikt en onbewoonbare woningen naar Vlaanderen, mits een - heffing van 100 gemeenteopcentiemen.
-
28
Voor een heffing van een belasting op leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten biedt Vlaanderen de keuze aan de lokale besturen om op gemeentelijk niveau een heffing te doen of, mits vervulling van enkele voorwaarden, de heffing (als ook het grotendeel van de administratieve procedure) door de Vlaamse overheid kan gebeuren. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de overheveling van belasting op leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten naar Vlaanderen, mits een heffing van 100 gemeenteopcentiemen.
-
29
De gemeenteraad wordt in kennis gesteld van het einde van de geldigheidsduur van diverse belasting- en retributiereglementen. Volgende belastingreglementen worden niet verlengd wegens niet meer toepasselijk, noodzakelijk of praktisch relevant: Belastingreglement op openbare dancings,
Belastingreglement op private kringen, Directe belasting op de verwerving van de zate der openbare wegen. Andere belastingreglementen werden ondergebracht in het Retributiereglement voor markten en kermissen (Belastingreglement op de op openbaar domein gevestigde verkooppunten van friet om mee te nemen en Belastingreglement op de op privéterrein gevestigde verkooppunten van friet om mee te nemen) en het Retributiereglement waarborgen en kosten omgevingsvergunning en attesten (Belastingreglement op het openen van gevaarlijke, ongezonde en hinderlijke inrichtingen). -
30
Het huidige subsidiereglement voor huur en aankoop herbruikbare cateringmaterialen is geldig tot en met eind december 2025. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de verlenging van het subsidiereglement voor huur en aankoop herbruikbare cateringmaterialen goed te keuren.
-
31
In de gemeente geldt een subsidiereglement voor duurzaamheid en leefmilieu, goedgekeurd op 30 december 2013 en sindsdien enkele keren gewijzigd. Voorstel om het reglement opnieuw te wijzigen, op volgende punten: Fluvius wordt nu MijnVerbouwPremie, schrapping premie zonneboiler, wijziging premiebedrag warmtepomp, verwijzing naar nieuwe voorwaarden. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijzigingen goed te keuren.
-
32
De raad keurde in zitting van 25 november 2024 het huishoudelijk reglement begraafplaatsen goed, dat o.m. voorziet in de mogelijkheid tot het begraven van urnen in een urnenbos of heidelandschap. De aanleg van het urnenbos en heidelandschap is evenwel nog niet gerealiseerd waardoor het toepassen van artikels 33 t.e.m. 39 van het huishoudelijk reglement begraafplaatsen nog niet mogelijk is. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het uitstel van de inwerkingtreding van de artikels 33 t.e.m. 39 van het huishoudelijk reglement begraafplaatsen goed te keuren.
-
33
Het reglement organisatie van evenementen heeft als doel het aanvragen van evenementen in Stabroek te stroomlijnen. Het legt de procedures, voorwaarden en vereisten vast voor het indienen en verwerken van een evenementaanvraag via het organisatorenloket. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement goed te keuren.
-
34
Sociale kruidenier “De Molen” vzw biedt een kwaliteitsvolle vorm van voedselhulp aan. Lokaal bestuur Stabroek beoogt met deze organisatie een partnerschap in de strijd tegen armoede, ter ondersteuning van mensen die het financieel moeilijk hebben. Het partnerschap wordt vastgelegd in een convenant waarin o.m. volgende zaken worden bepaald: de infrastructurele, financiële en logistieke ondersteuning door het bestuur (gemeente en OCMW Stabroek) alsook de te realiseren resultaten door de sociale kruidenier. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de convenant met sociale kruidenier ‘De Molen’ voor de periode 2026 - 2031 goed te keuren.
-
35
De gemeente ontving een omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van een grond in 1 lot voor een vrijstaande bebouwing, gelegen te Molensteeg 50. De omgevingsvergunningsaanvraag voorziet een kosteloze grondafstand aan de gemeente van 67,70m² aan de straatzijde van het perceel. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de grondafstand goed te keuren.
-
36
De gemeente ontving een omgevingsvergunningsaanvraag voor het slopen van de bestaande winkel, het bouwen van 2 winkelruimtes en 4 appartementen, en de aanleg van een voet-fietsverbinding op het perceel gelegen Hoge Weg 26 en Hooghuisstraat 41. De omgevingsvergunningsaanvraag voorziet een nieuwe inplanting van de bestaande voet-fietsverbinding die de Hooghuisstraat en de Hoge Weg met elkaar verbindt. Het rooilijnplan en het tracé der wegen van deze voet-fietsverbinding werd opgemaakt en wordt conform het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
-
37
De gemeenteraadsleden hebben de mogelijkheid om vragen te stellen.